Kategorier
Flytt

Viktigt med god kvalitet vid en kontorsflytt

Det är inte ovanligt att företag i Stockholm byter lokaler för sin verksamhet och detta oavsett om bytet beror på att företaget expanderat eller om det minskat sin omsättning. Det kan också handla om att man plötsligt ser att lokalen man hyr får en hyreshöjning eller att man helt enkelt vill ha sitt kontor mer centralt. Något som alltid är av värde i Stockholm då det trots allt är centralt som det mesta händer. Att då ha sitt kontor där kan ge bättre, enklare kundkontakter och detta är något som de flesta företag vill ha.

Det finns dok några parametrar som man måste ta hänsyn till om man står för ett byte av lokaler som företagare och den absolut viktigaste är ett man kan flytta utan att det kostar pengar. Med detta menas att flytten måste gå så fort och så säkert som möjligt och den flyttfirma man anlitar måste således hålla en hög kvalitet. Att man som företagare ska kunna anlita en flyttfirma för denna kontorsflytt och räkna med att allting sker på överenskommen tid är – helt enkelt – en förutsättning.

Vid en kontorsflytt så måste en del känslig utrustning – datorer, skrivare, kopiatorer etc – bäras och detta i kombination med att viktiga dokument även det måste förflyttas gör att en kontorsflytt är en process som ställer höga krav på den som utför det. Det går inte att anlita en vanlig flyttfirma för en sådan delikat uppgift utan man måste söka sig till ett företag som verkligen – uttalat – har specialiserat sig på området. Något som också finns i Stockholm och även om man ofta får betala lite extra så är det alltid värt det.

Tänker man som företagare på hur mycket pengar man förlorar om en kontorsflytt drar ut på tiden så förstår man också vad vi menar och vart vi vill komma. Varje dag innebär en potentiell förlust och lägger man den summan mot den lite större man betalat för ett proffs på kontorsflytt så ser man att den sistnämnda summan är klart försumbar.

Viktigt med garanti och försäkringar

Står man inför att byta lokaler i Stockholm så måste man alltså vara beredd att betala lite extra för ett professionellt jobb som sker på den utsatta tiden. Det som man dock måste göra är att man är noggrann och verkligen ser att den flyttfirma man anlitat erbjuder garanti och är ordentligt försäkrade.

Även om det handlar om proffs så kan det gå väldigt illa vid en kontorsflytt. Många datorer är känsliga och här kan en skumpig bilfärd mellan två stycken kontor räcka för att de ska gå sönder – vid sådana tillfällen är det också viktigt att man får ersättning som företagare. Garanti och försäkring är således det man ska kunna kräva i retur för den lite högre summan man betalar.

Finns det då något annat att tänka på? Ja, och tyvärr så handlar även detta om något negativt; men nu är det inte risken att något går sönder som vi talar om – det handlar istället om risken för stöld.

Tillfället gör tjuven

Ännu har det inte kommit några större rapporter om stölder i samband med en kontorsflytt. Området är relativt förskonat om man ser till hur många flyttar som sker – men det finns trots det all anledning att ta frågan på allvar. Detsamma gäller för exempelvis kontorsstädning som man anlitat ett städföretag för. Vikten av att hitta en pålitligt partner inom detta ska – helt enkelt – inte underskattas. Som vi nämnde ovan; den känsliga information och de dyrbara sakerna som finns i ett kontor ska man inte underskatta värdet på. Föremål och information som i fel händer kan komma att skada företaget ganska rejält. Tipset man kan ge gällande detta – både vi en kontorsflytt och sin kontorsstädning är egen research. Det vill säga – innan man skriver på ett kontrakt så måste man lägga lite tid på att undersöka vilka alternativ som finns. I Stockholm finns det – just på grund av att dessa byten av kontor och lokaler – väldig många flyttföretag som erbjuder tjänsten, företag som håller en varierande kvalitet.

Det man kan säga här är att man som företagare måste se till att undersöka referenser och kolla omdömen från tidigare kunder. Det handlar alltså om att man ringer upp tidigare kunder och det handlar om att man därigenom säkerställer flyttfirmans kvalitet. Ett annat tips här är att man försöker anlita en etablerad firma snarare än en nystartad och här ser vi mer åt den rena kvaliteten snarare än stöldrisken. Ett företag med större vana är – rent krasst – också i de flesta fall lite bättre.

Att det inte sker så många stölder vid en kontorsflytt i Stockholm är inte synonymt med att man är utan risk. Noggrannhet och egen research ger företag en större chans att kunna återgå till sin verksamhet utan att något vare sig gått sönder eller försvunnit – lite tid på att undersöka innan kontraktet skrivs är det enda som krävs för att kunna sätta igång utan något uppehåll som påverkar lönsamheten.